Uitvaartverzorging

Afscheid   

Voor, tijdens en na het afscheid ben ik er voor jullie

Afscheid nemen.

We krijgen er allemaal mee te maken in ons leven.


Weet dat ik er voor je ben. Voor, tijdens en na het afscheid. Graag geef ik je een beeld van mijn 'werkwijze'. Wat kun je van mij verwachten?



Kennismakingsgesprek / voorregeling


Steeds vaker merk ik dat men het prettig vindt om vooraf wensen kenbaar te maken en kennis met elkaar te maken. Tijdens dit gesprek, wat vaak wat meer informeel is, bespreken we alle zaken omtrent de uitvaart. Ik luister naar alle wensen en geef hierin advies of inspiratie. Uiteindelijk ben je zelf degene die beslist, maar op deze manier heb je alvast een duidelijk beeld van de mogelijkheden die ik kan aanbieden.


Ook kun je op deze manier meerdere uitvaartverzorgers met elkaar vergelijken. Tenslotte maakt de uitvaartverzorger, wanneer het moment daar is, een week onderdeel uit van je gezin, je familie. Het is dan fijn wanneer er onderling een 'klik' is met elkaar. Dit is namelijk een belangrijke eerste stap in de rouwverwerking. Ook geeft een kennismakingsgesprek rust voor als het moment straks daar is; het voorkomt het moeten nemen van belangrijke beslissingen in een relatief korte tijd.


Je ontvangt van mij een duidelijk overzicht van de wensen die besproken zijn en de te verwachten kosten die hierbij horen. Zo voorkom ik verrassingen achteraf en weet je precies waar je aan toe bent. Wil je een kennismakingsgesprek met mij? Neem dan gerust contact met mij op. Uiteraard is dit gesprek kosteloos en geheel vrijblijvend.



Regelgesprek na overlijden


Wanneer het overlijden van een dierbare bij mij is gemeld, zal ik bij je thuis komen voor het regelgesprek. Tijdens het eerste telefonische gesprek en later bij je thuis zullen de meest belangrijke zaken worden besproken;


Welke kleding krijgt de overledene aan?

Waar zal de opbaring plaatsvinden? Thuis, in een uitvaartcentrum of elders?

Welke kist zal er worden gebruikt? 

Waar en wanneer is de uitvaart? Dit zal ook direct worden vastgelegd.

Hoe worden mensen op de hoogte gebracht van het overlijden? Via een (rouw)kaart, een advertentie in de krant en/of andere middelen hiervoor, zoals een digitale kennisgeving?

Welke tekst en/of gedicht en welke namen komen er op de kaart of in de advertentie?

Welk soort rouwvervoer gaan we gebruiken? Een rouwauto, koets of bijvoorbeeld een uitvaartbus? 


Tevens zullen we in het kort bespreken hoe we met elkaar de afscheidsdienst vorm gaan geven. Wie zou er willen spreken? Willen jullie muziek draaien tijdens de dienst en zo ja, welke? Is er behoefte aan een levensverhaal? Liesbeth is schrijfster. Zij schrijft levensverhalen en persoonlijke gedichten, specifiek over jullie dierbare. Liesbeth kan jullie dus perfect helpen indien je wel iets wilt zeggen, maar niet goed weet hoe je dit op papier moet zetten.

www.geschrevendoorliesbeth.nl is haar website, kijk hier gerust eens rond.


Je kunt over bovenstaande punten alvast met elkaar spreken. Tijdens een gesprek later in de week gaan we met elkaar de afscheidsdienst echt vormgeven en valt alles op zijn plaats. 


Tevens zal ik je vertellen wat je in de dagen voorafgaand aan de uitvaart van mij kunt en mag verwachten. Is de overledene bijvoorbeeld thuis opgebaard, dan bespreken we wanneer ik langskom voor de controle van de opbaring. Zijn er kaarten besteld, dan bespreken we wanneer ik deze kom brengen of wanneer deze worden verstuurd
(dit kan ik namelijk ook voor je verzorgen).


Omgaan met verlies bij kinderen


Als er een dierbare overlijdt, brengt dit veel emoties met zich mee. Niet alleen bij volwassenen, maar ook bij de kinderen die betrokken zijn. Het is van essentieel belang dat kinderen het verlies goed verwerken op een manier die bij hen past. Het is vaak lastig om beslissingen te nemen voor de kinderen en het kan veel vragen oproepen; nemen we de kinderen wel of niet mee naar de uitvaart? Laten we hen vooraf nog afscheid nemen? Wat moet ik als volwassene tegen hen zeggen of hoe leg ik uit wat er gebeurd is of gaat gebeuren?


Naast het reguleren van eigen emoties, moet je ook hier nog over nadenken. Soms is het fijn om hier wat hulp bij te krijgen. Ik kan je die ondersteuning bieden. Dit maakt standaard deel uit van mijn dienstverlening.


Een afscheid is heel persoonlijk, iedereen maakt zijn eigen keuze. Ik kan daarom niet op alle vragen een antwoord geven, maar ik kan wel helpen de beslissing te nemen die uiteindelijk goed voelt (voor iedereen). Merk je dat je (klein)kinderen behoefte hebben aan meer begeleiding of een persoonlijk gesprek, dan kan ik jullie doorverwijzen naar specialistische nazorg voor kinderen, VerLieshulp. Informatie over VerLieshulp kun je vinden op de pagina ‘Partners’. Vraag mij gerust naar de mogelijkheden hierin. Ook hierbij geldt; ik adviseer, maar je maakt zelf de uiteindelijke beslissing. 


Ik lever ook het boekje 'Dag Lieve...'. Hierin kunnen kinderen lezen wat er allemaal gebeurt in, voor hen, begrijpelijke taal. Daarnaast kunnen kinderen hierin persoonlijke herinneringen en/of boodschappen opschrijven, foto's plakken enz. Het boekje is te bestellen op mijn website.


Nazorg


Mijn 'werk' stopt niet na de afscheidsplechtigheid.


In de weken na de uitvaart zal ik nogmaals bellen om een afspraak te maken voor een nagesprek bij je thuis. Dit uiteraard alleen indien dit gewenst is. 


We kijken samen terug op de afscheidsplechtigheid. Hoe hebben jullie dit ervaren? Hoe kijken jullie terug op mijn dienstverlening in het algemeen? Ook bespreken we hoe het met jullie gaat en hoe jullie verwachten om te gaan met het rouwproces. Heb je hier bijvoorbeeld meer professionele hulp bij nodig, dan kan ik je hiermee in contact brengen. Ook wanneer ik tijdens het gesprek merk dat extra hulp wellicht gewenst is, zal ik dit aangeven en bespreekbaar maken. Geen mens is hetzelfde, geen afscheid gelijk en dus gaat ook iedereen anders om met de rouwverwerking. Onthoud dat dit helemaal niet 'gek' of 'vreemd' is. Het is juist goed om dit bespreekbaar te maken en aan te geven waar je tegenaan loopt of waarbij je ondersteuning kunt gebruiken.


Je ontvangt van mij een praktische nazorggids waarin in begrijpelijke taal is beschreven wat je nog zou moeten of kunnen regelen. Na de aangifte van overlijden bij de gemeente, welke ik voor je verzorg, ontvangen sommige instanties zoals Belastingdienst of ziektekostenverzekeraar hiervan automatisch bericht. Zijn er nog lopende abonnementen of staat er nog een auto op naam van de overledene, dan moet hier iets mee gebeuren. Ook zal er belastingaangifte moeten worden gedaan. Dit soort praktische tips en ook de aanwijzingen hierbij, staan beschreven in deze gids. Uiteraard bied ik ook hierbij mijn volledige ondersteuning aan.


Tijdens ons gesprek zullen we ook samen de factuur bespreken. Ik laat zien hoe deze is opgebouwd en wat er aan bod is gekomen. Door mijn transparante werkwijze zul je zien dat alles tot in detail is beschreven.


Vanzelfsprekend kunnen we altijd in contact blijven met elkaar. 

Heb je in de toekomst behoefte aan mijn ondersteuning of wil je samen in gesprek, dan mag je mij altijd benaderen.




Wil je graag met mij in gesprek?

Bel mij gerust of stuur een bericht via de contactpagina
Share by: